سوال ؟!
آیا تفاوتی بین لیزرهای الکس معمولی با دایود لیزرهای الکس (الکس دایود ترکیبی) وجود دارد؟

جواب : از نظر بالینی نه !
از نظر هزینه ها بسیار !

توضیح : از نظر بالینی هیچ تفاوتی بین آنها نیست.

برای از بین بردن موی زاید با طول موج ۷۵۵ نانومتر، فلوئنس بین ۱۰ تا ۲۰ ژول بر سانتیمتر مربع و زمان تابش ۱۰ تا ۵۰ میلی ثانیه نیاز است.

پس اگر لیزر الکس معمولی را با لیزر دایود الکس داخل یک جعبه سیاه بگذاریم و فقط نور خروجی آنها از جعبه خارج شود هیچ مشخصه متفاوتی بین آنها از نظر بالینی نخواهید یافت.

حال از نظر فنی و تکنیکال به این دو دستگاه نگاه کنیم :

الکساندرایت معمولی با فلش لامپ کار می کند که مصرفی محسوب شده و باید به عنوان یک هزینه به آن نگاه شود که معمولا هر 1.5 میلیون باید تعویض شود (در برخی موارد ۳ میلیون) در حالی که الکس دایود چنین نیست و فقط یک هندپیس بعد از ۴۰ میلیون شات تعویض می کنید.

لازم به توضیح است که اگر برند الکس دایود معتبر نباشد ممکن است زودتر دچار آسیب شود پس دقت در این نکته و ذکر قیمت و عمر هندپیس در قرارداد الزامیست.
همچنین از ضعف های الکس معمولی در برابر دایود الکس می توان به قطعات مصرفی بیشتر باقیمت بسیار گران آن نام برد.
مثلا اکثر لنزها، فایبر، پروتکتیو ویندو، هدلیزر و آینه ها

پس در یک جمع بندی درمورد تفاوت دستگاه لیزر الکس معمولی با دایود لیزرهای الکس : الکس دایود و الکس معمولی از نظر بالینی هیچ تفاوتی ندارند ولی از نظر هزینه های نگهداری فرقشان آسمان تا زمین است.

تنها مشکلی که دایود لیزر الکس ها دارند واردکننده ها هستند که باید دقت شود از یک برند معتبر خرید کنید که به تعهدات خود عمل کنند و در صورت بروز مشکلات در دوره گارانتی حاضر به ارایه خدمات باشند .

در پایان باید عرض کنم که ما چه بخواهیم چه نخواهیم دنیا در حال پیشرفت است و چه به مذاق برخی خوش نیاید و چه بیاید دایودهای نیمه هادی در آینده ای بسیار نزدیک جای تمام لیزرهای سنتی را خواهند گرفت.

طول موج دایود لیزرها به ازای هر ۱۰درجه سانتی گراد تغییر در دمای کاری شان ؛ ۱ نانومتر تغییر می کند که خیلی جای تأمل در مبحث موهای زاید محسوب نمی شود.

مصرف برق یک دایود با مشخصات خروجی یکسان در مقایسه با یک الکس معمولی حدود یک ششم است. یعنی بیش از ۶ برابر صرفه جویی در مصرف برق خواهیم داشت.

 

نویسنده : دکتر هادی نظری