از بین بردن موهای سفید

این سوال بسیاری از افرادی است که دارای موهای زائد سفید و یا دست کم موهای خیلی روشن هستند و می خواهند از شر آن خلاص شوند و البته سوال بسیاری از افرادی است که قصد خرید دستگاه لیزر موهای زائد دارند و بر این باور هستند که لیزر موهای سفید امکانپذیر است و اطلاعی از این مسئله برای درمان ندارند.
دلیل رنگی بودن موها وجود ماده ای به نام ملانین است . ملانین در واقع رنگدانه های اصلی پوست، مو و رنگ چشم انسان ها و حیوانات هستند که در سلول های ملانوسیت ساخته می شوند و هرچه مقدار آن بیشتر باشد رنگ تیره تری پیدا می کند و در نتیجه رنگ مو و پوست تیره تری خواهیم داشت و نکته قابل توجهی در مورد لیزر موهای زاید موجود دارد که میزان تولید ملانین یک فرد در همه نقاط بدن او یکسان نیست و طبیعتا می توانیم رنگ موهای متفاوتی روی بدن و صورت یک فرد شاهد باشیم در نتیجه باید هنگام لیزر به تنظیمات دستگاه لیزر موهای زاید دقت کافی داشته باشیم.

تاکنون علت رنگی و سفید بودن موی افراد را متوجه شدیم اکنون قبل از اینکه به سراغ جواب سوال اصلی خود برویم بهتر است کمی با نحوه تخریب موها توسط دستگاه های لیزر مانند لیزر دایود ، لیزر الکس دایود و … .

روش کلی از بین بردن موهای زاید توسط دستگاه های لیزر بدین صورت است که گرمای بالای لیزر جذب ملانین موجود در فولیکول مو شده و سبب تخریب آن می شود چرا که فولیکول مو تاب تحمل آن گرما را ندارد اما شاید سوال پیش بیاید که چرا این گرما قبل از آن که جذب موها شود جذب پوست نمی شود ؟ عملکرد دستگاه های لیزر به این صورت است که گرما و پرتوی حاصل از آن جذب تیره ترین ناحیه مقابل خود خواهد شد و چون در حالت عادی موها تیره تر از رنگ پوست هستند پس در نتیجه جذب موها می شود.

حال باید این سوال را پرسید که آیا لیزر موهای زاید بر روی موهای سفید تاثیر دارد ؟

از تمامی مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت لیزر موهای زاید روش مناسبی برای از بین بردن موهای سفید و روشن نمی باشد چرا که رنگدانه ای داخل مو وجود ندارد که لیزر جذب آن و در نتیجه تخریب آن شود.
اما سوال اصلی اینجاست که روش از بین بردن موهای سفید و روشن چیست ؟

درمان موهای سفید توسط دستگاه الکترولیز

دستگاه الکترولیز یک گزینه درمانی خوب برای درمان موهای سفید ناخواسته روی صورت و بدن است.
این یک راه حل دائمی برای از بین بردن موهای روشن و ریز یا قرمز است چرا که به دلیل کمبود رنگدانه، از بین بردن آنها با درمان های دیگر مانند لیزر یا IPL غیرممکن است.
چرا موهای سفید و خاکستری داریم؟
موهای سفید و خاکستری در واقع بی رنگ هستند زیرا فاقد ملانین هستند، اما به دلیل بازتاب نور سفید یا خاکستری به نظر می رسند.
موهای سفید و خاکستری معمولاً با پیری یا ژنتیک مرتبط هستند. آنها را می توان بدون توجه به علت با موفقیت درمان کرد.
اگر در سنین پایین موهای سفید زیادی دارید، ممکن است بخواهید برای مشاوره به پزشک متخصص مراجعه کنید.

الکترولیز چگونه کار می کند؟

یک نیدل بسیار کوچک برای درمان هر مو به صورت جداگانه استفاده می شود. در این روش نیازی به شیو مو قبل از درمان نیست چرا که مانند لیزر از هیچ گونه پرتو نوری استفاده نمی شود بنابراین امکان تحریک رشد فولیکول های درمان نشده با نور وجود ندارد. در این روش امواج رادیو فرکوئنسی توسط نیدل بسیار نازک به ریشه مو انتقال داده می شود و گرمای حاصل از امواج سبب تخریب ریشه مو خواهد شد.

دیگر درمان های الکترولیز چیست؟

این درمان همچنین می‌تواند به درمان فولیکولیت و موهای رشد کرده کمک کند. رنگدانه های بیش از حد التهابی که به دلیل رشد موهای درون روییده و کندن اتفاق می افتد نیز می تواند بهبود یابد. الکترولیز می تواند به کاهش لکه های مرتبط با رشد مو کمک کند و پوست را خفه تر نشان دهد.

رفع موهای سفید با استخراج واحد فولیکولی

تا اینجا متوجه شدیم که موهای سفید به دلیل عدم وجود کروموفور ملانین در فولیکول مو نسبت به هر نوع فناوری فوتواپیلاسیون مقاوم هستند. بسیاری از پروتکل های درمانی آزمایش شده اند، اما هیچ کدام درمان موثری نبوده اند. در اینجا گزارش موردی از زنی 40 ساله با موهای سفید با موفقیت از طریق استخراج واحد فولیکولی follicular unit extraction (FUE) ارائه می‌کنیم.
خانمی 40 ساله برای کاهش موهای زائد با لیزر موهای زائد در ناحیه کناره های صورت مراجعه کرد. در معاینه، بیمار دارای موهای سیاه و سفید بود که به دلیل استفاده مکرر از رنگ مو، هیپرپیگمانتاسیون روی پوسته های کناری وجود داشت. درمان او با لیزر دایود برای موهای سیاه شروع شد و دو هفته بعد روش FUE برای حذف موهای سفید برنامه ریزی شد.

عکس پایه از موهای سفید موجود بر روی هر دو ساقه

در شرایط استریل، تمام موها به طول 1-2 میلی متر کوتاه شدند. تحت بی‌حسی موضعی و بزرگ‌نمایی مناسب، از پانچ دندانه‌دار 0.8 میلی‌متری با دیواره‌های تیز برای نمره‌گذاری فولیکول‌ها استفاده شد. فولیکول ها توسط پنس استخراج شده و از نظر هر گونه قطعی بررسی شدند. پانسمان به مدت 24 ساعت انجام شد و کرم آنتی بیوتیک موضعی به مدت 5 روز داده شد.

 بلافاصله پس از استخراج واحد فولیکولی

فولیکول های دست نخورده

در مجموع 116 تار مو سمت راست و 45 تار مو در سمت چپ در سه جلسه و هر جلسه به فاصله 4 هفته برداشته شد. میزان برش فولیکول زیر 5 درصد نگه داشته شد. بعد از 5 ماه از جلسه اول هیچ گونه رشد مجدد، اسکار قابل مشاهده یا ناهنجاری رنگدانه ای در ناحیه تحت درمان مشاهده نشد.

عکس بعد از سه جلسه

روش فوق روشی نوآورانه برای از بین بردن موهای سفید را نشان می دهد.

به دلیل عدم وجود هرگونه کروموفور، فوتواپیلاسیون در این نوع موها موثر نیست. بسیاری از درمان‌های مبتنی بر نور و گرما برای رفع موهای سفید مانند استفاده از فرکانس رادیویی، لیزر پس از رنگ‌آمیزی یا استفاده از لیپوزوم‌های محصور شده با ملانین قبل از لیزر درمانی امتحان شده‌اند. با این حال، هیچ یک از آنها یک درمان کاملا موثر نیستند و اثربخشی بین 17 تا 54 درصد را نشان داده اند.
تا به امروز، الکترولیز به عنوان درمان انتخابی در نظر گرفته شده است. اگر جریان الکترولیز در سطح بسیار بالایی اعمال شود، احتمال فولیکولیت، هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب و اسکار وجود دارد. علاوه بر این، از آنجایی که تنها پاپیلای پوستی در روش الکترولیز از بین می‌رود، احتمال رشد مجدد از قسمت‌های بالایی فولیکول (ناحیه برآمدگی) وجود دارد. الکترولیز گاهی اوقات ممکن است تا بیست جلسه برای از بین بردن کامل موها طول بکشد.
با روش FUE، به شرطی که نرخ برش زیر 10٪ نگه داشته شود، یک فولیکول کامل برداشته می شود که منجر به حذف دائمی مو در 2 تا 3 جلسه می شود که در مقایسه با سایر روش های معمول استفاده از زمان و هزینه صرفه جویی می شود.
با اندازه پانچ 0.8 میلی متر، احتمال هر گونه جای زخم قابل مشاهده یا ناهنجاری رنگدانه بسیار کم است. با این حال، رنگدانه را نمی توان به طور کامل در افراد با پوست تیره رد کرد. طبق تجربه، می توان تا 2000 فولیکول را در یک ساعت استخراج کرد که بسیار سریعتر از سایر گزینه های موجود برای موهای سفید است. به نظر ما FUE می تواند راهی موثر، ایمن و سریع برای از بین بردن موهای سفید شود.