در این مقاله سعی داریم تفاوت دستگاه IPL و SHR را بررسی کنیم، جالب است بدانید با اینکه پایه تکنولوژی IPL و SHR همانند یکدیگر هستند و تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. هر دو این تکنولوژی بر پایه نور شدید پالسی هستند که توسط فلش لامپ زنون با طول موج های مشخص تابیده می شوند. تابش صورت گرفته سبب گرم شدن فولیکول مو و در نتیجه سبب از بین رفتن آن می گردد.

تفاوت در نوع انتقال انرژی

بزرگترین تفاوت دستگاه IPL و SHR نحوه پالس های تابیده شده در پوست هست. در دستگاه آی پی ال تمامی انرژی دستگاه پس از تنظیم مقدار آن به صورت یکجا بعد از شات زدن به پوست انتقال می یابد و گرمای بسیاری را به صورت یکجا به پوست انتقال می دهد و همین امر گاها سبب درد و یا سوزش در بیمار می شود، این در صورتی است که در دستگاه اس اچ آر به این صورت نمی باشد بلکه انرژی انتقال یافته در پالس های کوچکتر تقسیم شده و سپس انتقال می یابد و از سوختن پوست جلوگیری می کند، به عنوان مثال اگر قرار باشد 90 ژول انرژی توسط دستگاه آی پی ال به پوست انتقال یابد دستگاه اس اچ آر این 90 ژول را در سه مرحله با 30 ژول انرژی در فاصله زمان کوتاهی انتقال می یابد.

 

تفاوت دستگاه IPL و SHR

تعداد شات

یکی از برتری های دستگاه SHR نسبت به دستگاه IPL داشتن توانایی تعدد شات است به این منظور که می تواند در هر ثانیه 1 تا 10 شات در ثانیه زده و انرژی تخلیه کند در حالی که دستگاه IPL تنها به صورت تک شات عمل می کند.

سرعت دستگاه

همانطور که اشاره شد دستگاه SHR توانایی اجرای 1 تا 10 شات در ثانیه را دارد و همین امر سبب می شود سرعت کار با دستگاه افزایش یابد ، به عنوان مثال کار بر روی یک اندام به طور کامل با این دستگاه به 45 دقیق زمان نیاز است در صورتی که با دستگاه IPL چیزی در حدود 2 برابر زمان نیاز است.

عوارض

همانطور که گفته شد دستگاه آی پی ال به علت تخلیه یکباره انرژی امکان داشتن درد و یا سوزش را دارد که سبب التهاب می گردد که این مسئله اگر تشدید یابد نیاز به مراقبت خواهد داشت ولی در دستگاه اس اچ آر شما تنها التهاب کمی خواهید داشت که کاملا طبیعی بوده و در زمان کوتاهی از بین خواهد رفت و هیچگونه درد و سوزشی را احساس نخواهید کرد.

تاثیرپذیری در پوست و موهای مختلف

همانطور که می دانید تاثیر پذیری به میزان روشنی رنگ پوست و تیرگی مو بستگی دارد به این صورت که هرچه پوست روشن تر و رنگ مو تیره تر و ضخیم تر باشد درمان راحت تر صورت می گیرد. بین دو دستگاه IPL و SHR درمان تقریبا مشابه یکدیگر صورت می گیرد ولی دستگاه SHR به علت داشتن سیستم پالسی تدریجی تاثیر پذیری بیشتری در پوست های تیره و سبزه خواهد داشت.

نواحی قابل درمان

هر دوی دستگاه ها توانایی درمان در تمامی نواحی بدن را دارند.

نواحی مختلف بدن

 

تعداد جلسات درمان

جلسات درمان دستگاه SHR بین 6 تا 8 جلسه می باشد که فاصله زمانی 4 تا 6 هفته ای بین هر جلسه نیاز است و در دستگاه IPL بین 8 تا 10 جلسه مورد نیاز هست با فاصله زمانی 4 تا 6 هفته ای.

کاربرهای دیگر دستگاه ها

هر دوی این تکنولوژی علاوه بر رفع موهای زاید با فیلتر های IPL و  SHR جوانسازی ، درمان لک های سطحی ، درمان واریس ، درمان جای جوش و …. را انجام می دهند.

عمق نفوذ (طول موج دستگاه ها)

به طول کلی سیستم های نوری پالسی توانایی ایجاد طول موج های 400 تا 1200 نانومتر را دارند که این شرایط در دستگاه های مختلف متفاوت است. در برخی دستگاه ها این تغییر طول موج به صورت دیجیتال و در برخی دیگر به صورت آنالوگ توسط فیلتر دستگاه SHR و IPL صورت می گیرد که هرکدام از طول موج ها خاصیت درمانی خاصی را دارند.

کاربرد طول موج

 

خنک کننده (کولینگ)

سیستم خنک کننده دستگاه ها هر دو مشابه یکدیگر هستند. سیستم خنک کننده خود دستگاه توسط فن ها صورت می گیرد و خنک کننده پوست توسط TEC های سر هندپیس صورت می گیرد که خود TEC توسط جریان آب که توسط لوله اتصال به هندپیس هست صورت می گیرد.

یکی از نکاتی که لازم است به آن توجه فرمائید این است که در بازار فروش و بسیاری از سایت ها به اشتباه از دستگاه IPL و بخصوص SHR به عنوان لیزر SHR نام می برند که این کاملا غلط است ، این دو دستگاه لیزر نیستند و در ساخت آن ها از لیزر بار استفاده نشده و تکنولوژی متفاوتی را دارند و این موضوع به ابن معنا نیست که این دو دستگاه تاثیرپذیری نداشته و یا کارایی ندارند بلکه به این معناست که تکنولوژی متفاوتی در ساخت آن ها به کار رفته است.

در بسیاری از دستگاه ها مانند دستگاه اس اچ آر پنتوکس هر دو تکنولوژی IPL و SHR به همراه ELIGHT با تنظیماتی کاملا مجزا قرار داده شده است تا این فرصت را برای کسانی که به هر نوع درمان اعتقاد دارند فراهم آید.