استرچ مارک چیست ؟

استرچ مارک ها در واقع همان ترک های پوستی هستند که به دلیل کشیدگی پوست و اغلب به علت نازک شدن درم و اپیدرم پوست به وجود می آید. ظاهر استرچ مارک همانطور که در تصویر مشاهده می کنید خطوط تقریبا موازی هستند که با اغلب روشن تر از رنگ اصلی (صورتی، سفید، قهوه ای روشن، قرمز) در پوست ظاهر می شوند. این ترک های پوستی به لایل مختلفی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت به وجود می آیند و گاهی ممکن است با لمس کردن آن ها احساس خارش و یا سوزش کنید.

استرچ مارک

در چه زمانی استرچ مارک ها به وجود می آیند ؟

دوران بارداری : دردوران حامگی به علت برآمدگی سریع شکم ایجاد ترک های پوستی در خانم ها کاملا امری طبیعی است.

داشتن اضافه وزن : داشتن اضافه وزن و چاقی نیز سبب افزایش حجم بدن شده و سبب ترک پوست می گردد.

کم کردن ناگهانی وزن : این اتفاق در زمانی که افراد تصمیم به لاغری اندام خود می گیرند و در زمان کوتاهی این اتفاق می افتد صورت می گیرد.

عضله سازی : این اتفاق بیشتر در ورزشکارن که در حال پرورش و رشد سریع عضلات خود هستند و هچنین افرادی که مبتلا به سوء تغذیه بوده و در حال بهبود و عضله سازی هستند اتفاق می افتد.

افزایش قد : افزایش قد سریع مخصوصا در دوران رشد و بلوغ نوجوانان سبب کشیدگی پوست و ایجاد ترک بخصوص در ناحیه ران ها می گردد که امریست کاملا طبیعی.

رشد ناگهانی : رشد فیزیکی سریع برخی کودکان نیز شامل ترک های پوستی می گردد.

در چه نواحی از بدن استرچ مارک ها به وجود می آیند ؟

امکان وجود این ترک ها در تمامی نقاط بدن وجود دارد ولی اغلب در نواحی باسن، ران، شکم، پهلو ها، بازو ها و سینه به وجود می آیند چرا که بیشترین میزان تغییرات فیزیکی در انسان با توجه به عوامل ذکر شده در این نواحی می باشد.

روش درمان استرچ مارک ها چیست ؟

البته که باید گفته شود با آگاهی از این که می دانیم در مواردی اتفاق چنین رخدادی کاملا طبیعی است بهتر است به پیشگیری از آن بپردازیم . در دوران بارداری در حدود 70 در صد خانم ها با این اتفاق روبرو هستند پس چه بهتر قبل از این اتفاق در طول روز یک الی دو بار پوست خود را ماساژ دهند و همچنین با خوردن تغذیه مناسب که حاوی ویتامین D و C هستند به بهبود آن کمک کنند.

مرطوب نگاه داشتن پوست نیز تا حدی از این اتفاق جلوگیری می کند و همچنین استفاده از از کرم ویتامین E و کرم های ضد ترک پوستی نیز به درمان شما کمک خواهد کرد.

به افرادی که برنامه لاغری خود را شروع کرده اند توصیه می گردد برنامه خود را به آرامی دنبال کنند تا هم از ترک های پوستی و همچنین از شل شدگی پوست در امان باشند و همچنین ورزش منظم سبب در حین لاغری به شما کمک خواهد کرد.
با وجود روش های درمانی گفته شده باید گفت که بعد از ایجاد استرچ مارک ها از بین بردن آن ها در بسیاری از موارد به طور کامل امکام پذیر نیست و ممکن است فقط 20 تا 30 درصد درمان صورت گیرد و یا اینکه روند درمان به کندی پیش برود که حتی گاهی سبب افسردگی بسیاری از بانوان می گردد. در ادامه سعی داریم سه روش درمان سریع تر استرچ مارک را معرفی کنیم.

درمان توسط لیزر CO2 فرکشنال (CO2 Fractional)

دستگاه لیزر CO2 فرکشنال با تابیده شدن ستونی لیزر برش های بسیار نازک (در حد میکرون) در سطح پوست صورت می گیرد و یک لایه برداری سطحی صورت می گیرد و در نتیجه ترمیم سطح پوست و کلاژن سازی آن ترک های پوستی نیز ناپدید خواهند شد.

درمان استرچ مارک

درمان توسط کربوکسی تراپی (Carboxy Therapy)

این عمل توسط دستگاه کربوکسی تراپی و در نتیجه تزریق گاز CO2 در زیر پوست اتفاق می افتد. گاز دی اکسید کربن سبب افزایش جریان خون در ناحیه شده و کلاژن سازی و درنتیجه ترمیم دوباره پوست اتفاق می افتد.

درمان استرچ مارک

درمان توسط آر اف فرکشنال (RF Fractional)

آر اف در واقع حرف اختصاری رادیو فرکوئنسی می باشد. دستگاه آر اف فرکشنال دارای نیدل های چندگانه ای است که حاوی جریان رادیو فرکوئنسی است و با فرو بردن آن ها در پوست و عروق خونی سبب تاثیر بیشتر امواج رادیو فرکوئنسی می گردد و علاوه بر جریان بیشتر خون سبب کلاژن سازی و ترمیم پوست می گردد.

استرچ مارک