کلاژن چیست ؟

کلاژن یک ماده پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و خاصیت چسب گونه و ارتجاعی دارد به طوری که بسیاری از اندام های بدن را مانند پوست، ماهیچه ها، غضرف ها ، تاندون ها ، استخوان ها و حتی به عنوان یک ماده ژلاتینی در زجاجیه چشم وجود دارد و آن ها را مانند یک رابط در کنار یکدیگر نگاه می دارد.
نام کلاژن یک کلمه یونانی و معنای تولید کننده چسب می باشد و دلیل نامگذاری آن همین خاصیت چسب گونه آن می باشد.

تاثیر کلاژن در پوست

همانطور که گفته شد وجود کلاژن در بافت های همبند الزامی و حیاتی است به طوری که 80 درصد پوست از کلاژن تشکیل شده است و وجود آن در پوست تضمین جوانی و شادابی است و سبب استحکام و جوانی و همچنین حالت کشسانی آن می گردد.

کاهش چین و چروک : همانطور که گفته شد کلاژن مانند چسب در پوست عمل می کند و خاصیت کشسانی پوست را حفظ می کند اما با گذشت زمان و با افزایش سن و عوامل دیگر میزان کلاژن در پوست کاهش می یابد و خاصیت الاستیک پوست نیز کاهش می یابد و ما شاهد خطوط ریز و چین و چروک در پوست خواهیم بود. این روند یک روند کلاملا طبیعی است اما با وجود پیشرفت صنعت داروسازی و درمان ها مختلف پزشکی می توان روند آن را کند کرد.

کاهش التهاب و برخی بیماری های پوستی : وجود اسیدهای آمینه مختلف مانند پرولین و گلایسین و همچنین خاصیت چسب گونه کلاژن مانع از تشدید بیشتر بیماری های التهاب پوستی مانند آگزما، آکنه و یا پسوریازس می شود.

کاهش سلولیت : یکی از بزرگترین مشکلات رایج در بانوان وجود سلولیت به دلیل تجمع بافت چربی در زیر پوست می باشد این شرایط زمانی خود را بیشتر نشان خواهد داد که پوست به علت عدم کلاژن سازی درست حالت کشسانی خود را از دست بدهد و یا در برخی جاها ضخامت های مختلفی به خود بگیرد و یا حتی در برخی موارد افتادگی پوست را شاهد خواهیم بود.

بهبود درمان زخم : پروتین های کلاژن و همچنین وجود اسید های آمینه در کلاژن روند بهبود را در افرادی که شامل زخم ها و جراحات پوستی هستند افزایش می دهد.

 

تاثیر کلازن در پوست

 

چه عواملی سبب تخریب کلاژن می گردد ؟

همانطورکه اشاره شد وجود کلاژن در پوست با افزایش سن در انسان رو به کاهش می رود و اثرات آن نیز به صورت ظاهری قابل مشاهده خواهد بود اما در طول دوران زندگی وجود برخی موارد خوارکی و غیرخوراکی این روند را تسریع می بخشد :

مواد قندی مانند شکر و به طور کل کربوهیدرات ها خاصیت خود ترمیمی و وجود کلاژن را کاهش می دهند اما نکته اینجاست که میزان انرژی مورد مصرف را در طول روز همین کربوهیرات ها تامین می کنند پس چگونه ار آن اجتناب کرد ؟ نکته همینجاست که افرادی که در مصرف کربوهیدرات ها زیاده روی می کنند دچار چنین مشکلی خواهند شد و نتیجه می گیریم که باید به اندازه مصرف گردد.

برخورد زیاد نور آفتاب با پوست به علت وجود پرتوهای فرابنفش حضور کلاژن در پوست را کاهش می دهد.

بیماری های پوستی مانند بیماری لوپوس یکی دیگر از عوامل کاهش کلاژن می باشد که نیاز به درمان پزشک خواهند داشت.

و اما سیگار، این ماده مخرب در بدن سبب کاهش سریع کلاژن و ایجاد هر چه بیشتر چین و چروک در پوست می گردد.

چه نوع مواد غذایی تولید کلاژن را افزایش می دهند؟

به طور کلی مواد مغذی برای تولید کلاژن را می توان به صورت طبیعی و غیر طبیعی به بدن ارسال کرد اما توصیه می شود قبل از هر چیز سعی کنید تا با یک رژیم غذایی مناسب این روند را بهبود بخشید.

میوه ها و سبزیجات کلاژن ساز

به طور کلی توصیه می شود از میوه ها و سبزیجانی که دارای آنتی اکسیدان مانند ویتامین C و ویتامین K هستند استفاده کنید. میوه هایی همچون پرتغال، نارنگی، لیمو، کیوی، توت فرنگی و تمشک حاوی ویتامین C هستند و در دسته سبزیجات نیز می توانید از انواع کلم ها و بروکلی، اسفناج، چغندر، بادمجان استفاده نمایید.

اسیدها چرب مانند امگا 3

اسیدها چرب امگا 3 یکی از موادهای مغذی و مهم در افزایش کلاژن در پوست هستند برای دریافت این ماده غذایی می توانید از ماهی ها، روغن ها گیاهی، گردو، بادام و خیار استفاده کنید.

سویا
سویا و دیگر موادی که از سویا تهیه و یا مشتق شده اند مانند شیر و پنیر سویا به علت وجو جنیستئین سبب افزایش بیشتر کلاژن در پوست می گردد.

گوگرد

گوگرد نیز یکی دیگر از موادی است که وجود آن برای ساخت کلاژن الزامی است. این ماده معدنی در موز، مرغ، نارگیل، سیر، پیاز وگوشت اردک به وفور یافت می شود.

تکنولوژی های مدرن

امروزه دستگاه های پیشرفته و گوناگونی به بازار ارائه شده اند که تاثیر بالایی در تحریک پوست برای افزایش کلاژن سازی دارند از جمله این دستگاه ها می توان دستگاه آر اف را نام برد که با تولید فرکانس رادیو فرکوئنسی و ایجاد گرما تاثیر بالایی داشته و همچنین از دستگاه آر اف فرکشنال یا آر اف سوزنی را نام برد که ابتدا با سوزن های مخصوصی را در بافت پوست فرو کرده و وارد مویرگ ها گردند و امواج آر اف را در همان لحظه آزاد می کند که نسبت به آر اف بای پلار تاثیر بالاتری دارد.
دستگاه هایفو نیز امواج تمرکز یافته التراسوند را به بافت پوست انتقال داده و عمق نفوذ بیشتری را نسبت به آر اف بای پلار و آر اف فرکشنال دارا می باشد و طبق تحقیقات انجام شده تاثیر بالایی در ایجاد کلاژن سازی دارد.

 

کلاژن چیست