جوانسازی پوست روش های زیادی دارد ، از درمان های خانگی و کرم ها گرفته تا جراحی و لیفت صورت. در این مقاله سعی بر این است تا روش کار، موارد استفاده و مزایای هرکدام از روش های هایفوتراپی ، آر اف و لیزر را توضیح دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

لیفت صورت

هایفوتراپی ( HIFU Therapy )

این روش همانند دستگاه سونوگرافی ، بر اساس امواج صوتی یا اولتراسوند بر روی پوست تاثیر میگذارد. با این تفاوت که امواج هایفو خاصیت درمانی داشته و شدت امواج ان بیشتر است . دستگاه هایفو دارای سه سر با سایزهای متفاوت است که عمق نفوذ ان ها در پوست 1.5 و 3 و 4.5 میلیمتر است . امواج هایفو با تجمع در زیر پوست و ایجاد گرما تا 70 درجه سانتی گراد باعث گرم شدن ، تحریک بافت ها ، تولید چربی و کلاژن سازی می گردند، که به سفت شدن و لیفت پوست کمک می کند. به دلیل عبور انرژی از اپیدرم و تجمع گرما در عمق پوست هیچ اسیبی به سطح پوست نمی رسد.

هایفوتراپی

موارد استفاده از هایفو

از هایفوتراپی میتوان به منظور رفع چین و چروک صورت و اطراف چشم ، رفع تیرگی و سیاهی دور چشم ، سفت کردن و لیفت پوست گردن و چانه ، از بین بردن غبغب ، بالاکشیدن ابروها ، از بین بردن خط اخم ، افتادگی پلک ، لیفت پیشانی ، از بین بردن خط خنده ، لیفت گونه ، زاویه دار کردن فک و درمان منافذ باز پوست استفاده کرد.

مزیت های هایفوتراپی

استفاده از امواج اولتراسوند در سونوگرافی از گذشته تا به امروز بی خطر بودن این تکنولوژی را اثبات می کند. این روش بدون درد بوده و هزینه و زمان درمان ان پایین می باشد. اثرات هایفو بعد از 3 ماه از شروع درمان ظاهر می شود و اگر تعداد جلسات کافی باشد تا یک سال ماندگار خواهد بود. در این روش نیاز به استراحت بعد از انجام هایفو نیست چون هیچ اسیب و زخمی در سطح پوست ایجاد نمی کند و به راحتی می توان فعالیت های روزانه را از سر گرفت. با توجه به این مزیت ها هایفوتراپی امروزه یکی از بهترین شیوه های جوانسازی و لیفت صورت است.

هایفو

هایفو

آر اف فرکشنال (Fractional RF )

آر اف فرکشنال یا نیدل آر اف بر اساس امواج رادیوفرکانسی بر روی پوست تاثیر می گذارد. دستگاه آر اف فرکشنال با داشتن نیدل های بسیار ظریف (200 میکرون ) از جنس طلا (برای جلوگیری از ایجاد حساسیت) به اعماق متفاوتی از پوست اثر می کند. پس از ورود نیدل ها به عمق پوست امواج رادیوفرکانسی ازاد شده و باعث ایجاد ناحیه گرمایی ، تا 45 درجه سانتی گراد می گردد . که به دنبال ان بافت ها تحریک شده و کلاژن سازی صورت می گیرد. با وجود نیدل های بسیار ظریف ، سوراخ های بسیار کوچک و غیرقابل مشاهده روی سطح پوست ایجاد می شود .

درمان استرچ مارک

آر اف فرکشنال

کاربردهای آر اف فرکشنال

از این روش می توان برای جوانسازی پوست صورت و بدن ، لیفت پوست ، درمان شلی و افتادگی پوست ، شفاف سازی پوست ، درمان اسکار آکنه ، از بین بردن چین و چروک اطراف چشم ، کاهش چربی پوست ، بهبود ترک های پوستی شکم و بدن ، درمان منافذ باز پوست ، درمان استرچ مارک ، درمان لک و پیگمنتیشن ، رفع اسکارهای ناشی از زخم و بریدگی و درمان پوست مرغی استفاده کرد.

مزیت های آر اف فرکشنال

این روش قابل انجام بر روی تمامی انواع تایپ های پوستی حتی پوست های تیره می باشد و ریسک تیرگی به دنبال التهاب در ناحیه درمان وجود ندارد. در این روش سطح پوست اسیب ندیده و خونریزی از سطح پوست وجود ندارد (ممکن است به صورت شبنم خون باشد). اثرات آر اف فرکشنال از 2 ماه پس از شروع درمان ظاهر می شود و اگر تعداد جلسات کافی باشد تا دو سال ماندگار خواهد بود. عدم ایجاد سوختگی در سطح پوست. دوره نقاهت بسیار کوتاه نهایتا 48 ساعت است. آر اف نسبت به لیزر به عمق بیشتری از بافت پوست نفوذ می کند درنتیجه تولید کلاژن به راحتی صورت می گیرد. عموما افراد بعد از اولین جلسه درمان شاهد کاهش چین و چروک خواهند بود. در این روش نیاز به استراحت بعد از انجام آر اف نیست چون هیچ اسیب و زخمی در سطح پوست ایجاد نمی کند و به راحتی می توان فعالیت های روزانه را از سر گرفت.

آر اف فرکشنال

لیزر جوانسازی

اساس کار لیزر ، پرتوهای کنترل شده ایست که بر روی پوست تابیده شده و باعث تبخیر سلول های سطحی اسیب دیده می شود. لیزر عمق نفوذ کمی دارد و بیشتر عملکرد ان بر روی لایه سطحی پوست است. روش کار لیزر به این صورت است که پرتو لیزر به صورت ضربانی به سطح پوست تابیده شده و پوست خشک و سلول های مرده پوست را به صورت لایه لایه جدا می کند تا زمانی که سطح پوست صاف و نرم شود. در نتیجه پوست زیرین جوان تر و شفاف تر به نظر می رسد. بعد از برداشتن یک لایه سطحی ، پوست جدید برای رشد تحریک می شود.
دو نوع لیزر برای جوانسازی پوست وجود دارد :

لیزر فرکشنال CO2

که برای درمان خطوط و چین و چروک های عمیق مناسب است و درمان قوی تری دارد.

لیزر اربیوم

که برای خطوط و چین و چروک های ملایم مناسب است. این لیزر دوره نقاهت کوتاه تری داشته و برای تحریک کلاژن سازی و صاف کردن پوست پیشنهاد می گردد.

کاربردهای لیزر جوانسازی

از این روش میتوان برای از بین بردن خطوط دور چشم ، چین و چروک های صورت ، جوانسازی دست و گردن ، خطوط دور لب ، خط خنده ، اسکار آکنه ، لک های مقاوم به درمان ، درمان منافذ باز پوست و ترک های پوستی استفاده کرد.

مزیت های لیزر جوانسازی

لیزر مانند لایه بردار عمل کرده و مانند دیگر روش ها اثر طولانی و ماندگار دارد و ممکن است تا سال ها تاثیر ان باقی بماند.از مزیت های این روش عدم عفونت و بهبود کیفیت و بافت پوست در طولانی مدت است. همچنین لیزر باعث روشن شدن پوست شده و دورنگی پوست را ازبین می برد. در عین حال بعد از انجام لیزر ممکن است پوست شدیدا نسبت به افتاب حساس شده و قرمزی و تورم پیدا کند، که حتما باید از کرم های ضدافتاب استفاده شود. همچنین زمان برگشت به فعالیت های روزانه یک تا دو روز بعد از انجام لیزر می باشد.

لیزر جوانسازی

لیزر جوانسازی

 

قیمت و هزینه جوانسازی پوست با هر کدام از روش های فوق به تجربه و مهارت پزشک ، زمان مورد نیاز برای درمان، هزینه وسایل و امادگی و مراقبت های قبل و بعد درمان بستگی دارد.

در انتها با توجه به مزیت های روش های گفته شده هایفو و آر اف فرکشنال با ایجاد گرما و تحریک کلاژن سازی در اعماق مختلف پوست و همچنین عدم اسیب به اپیدرم، تکنیک های جدیدتری بوده و بهترین نتیجه درمانی برای جوانسازی و لیفت پوست می باشند. همچنین ترکیب آر اف فرکشنال و هایفو باعث اثربخشی حداکثری در لیفت و جوانسازی می شود.