آیا دیابت مانع از لیزر موی زائد می شود ؟

از دو جهت این سوال قابل بررسی است :

۱- از جهت فیزیک لیزر و بررسی اندرکنش لیزر با بافت .
۲- از دیدگاه آمار و مقالات معتبر.

توضیحات :

۱- از دیدگاه فیزیک لیزر

اولا که باید خیلی بیشتر تحقیق کرد. ولی باتوجه با یافته های ما ؛
اگر تاثیر لیزر کم توان را در نظر بگیریم خب یکی از ابزارهای خوب برای کنترل زخم های دیابتی لیزر کم توان با تابش دوز 4 ژول برسانتی متر مربع است که در مدت حداکثر یک دقیقه بر روی زخم تحت تابش قرار می گیرد که این باعث هیلینگ (درمان) سریع تر از طریق افزایش تولید ATP (سلول های حامل انرژی) و در نتیجه آن افزایش کلاژن باندینگ ها می شود.

در هر حال دستگاه لیزر موهای زائد هم علاوه بر اثر حرارتی و کوتاه مدت خود دارای اثر ثانویه و بلند مدت هستند که می تواند مانند لیزرهای کم توان اثر کنند.

لبته چون بخشی از دوز لیزرهای هیر ریمووال که به صورت لیزر کم توان اثر می کند عموما قابل کنترل نیست پس نمی توان انتظار هیلینگ برنامه ریزی شده داشت.

نکته ای که باید به آن توجه نمود اشخاص دارای دیابت پوستی حساس تر نسبت به اشخاص عادی دارند و عموما راحت تر مورد آسیب و عفونت پوستی قرار می گیرند به همین دلیل افراد دیابتی باید احتیاط بیشتری در روش حذف موهای زاید خود داشته باشند.

۲- از دیدگاه آمار

اگر سری به آمار و مقالات بزنیم تا بحال موردی مبنی بر مزایا یا مضرات لیزر هیرریمووال بر دیابت چیزی ثبت نشده است. ولی با این وجود توجه داشته باشید که با توجه به این که افراد مبتلا به دیابت دارای اعصاب، بافت و همچنین پوست حساس تری هستند امکان احساس درد و یا سوزش بیشتری نسبت به یک فرد عادی هستند و توصیه می گردد از دستگاه های لیزری که دارای کولینگ قوی هستند استفاده نمایند.

علی رغم مطالب گفته شده توصیه می گردد افراد دیابتی، لیزر را با مراقبت‌های بعدی انجام دهند.