سلولیت چیست ؟

احتمال زیاد شاهد پوست هایی در نواحی بدن خود و یا دیگران بوده اید که به صورت برآمدگی و تورفتگی های کوچک هستند و تشابه بسیار نزدیکی به پوست پرتغال پیدا کرده اند ، این پدیده در هر ناحیه از بدن را سلولیت می نامند. سلولیت (Cellulitis) در واقع همان تجمع بافت چربی در نواحی خاصی از بدن مانند ران پا و قسمت های تحتانی بدن می باشد و از لحاظ فیزیولوژیکی هیچگونه تفاوتی با دیگر چربی های انباشته شده در بدن ندارد.

چرا سلولیت ها به صورت برآمدگی و تورفتگی ظاهر می شوند ؟

همانطور که میدانیم یکی از مشکلات اصلی سلولیت ها ظاهر نامناسبی است که به شکل تورفتگی و برآمدگی و یا به اصطلاح به شکل پوست پرتغال ظاهر می شود که دلیل اصلی آن رشد و انباشتگی نامنظم بافت چربی در زیر پوست می باشد. بافت چربی به مانند کیسه های چربی در نواحی تورفتگی بافت و عضلات بدن شروع به تجمع می کنند و شاید در روزهای اول قابل مشاهده نباشند اما بعد از مدتی که افزایش وزن و یا جمع شدن پوست در بدن صورت بگیرد این تجمع بافت چربی خود را نمایان خواهد کرد و چون نظم و پیوستگی خاصی را در حین تجمع نداشته ایم آن را به صورت تورفتگی و بیرون زدگی خواهیم دید.

سلولیت در کدام نواحی بدن تشکیل می شود ؟

سلولیت ها بیشتر در نواحی تحتانی بدن مانند بین زانو، باسن، کفل، مفصل و بین ران ها، شکم و شانه ها قابل مشاهده خواهند بود.

انواع سلولیت

سلولیت ها به دو گونه سفت که با تراکم بالاتری هستند و شل که بافت نرم دارند تقسیم بندی می شوند و این نکته را توجه داشته باشید که به لحاظ فیزیولوژیکی با هم تفاوتی ندارند.

سلولیت متراکم و سفت : از مشخصات ظاهری آن می توان گفت که به راحتی با انگشتان قابل لمس و گرفتن نیستند چرا که در بین عضلات چسبیده و متراکم شده اند و اغلب در بین افراد نوجوان و جوان دیده می شود.

سلولیت نرم و شل : این گونه سلولیت برعکس سلولیت های متراکم و سفت وابستگی خاصی به عضلات نداشته و به راحتی قابل لمس و جابجایی هستند و در مرحله حادتر از پوست آویزان شده اند. این مورد بیشتر در افرادی که به سرعت مرحله لاغری را انجام داده اند و هیچکونه تحرکی نداشته اند دیده می شود.

 

درمان سلولیت

 

چه تفاوتی میان چاقی و سلولیت وجود دارد ؟

اگر چه هم چاقی و هم سلولیت از تجمع بافت چربی به وجود آمده باشند اما نحوه شکل گیری و قرارگیری آن ها و همچنین روش درمان آن ها با یکدیگر متفاوت است و در واقع در دو دسته جداگانه قرار می گیرند.
در چاقی پوست شما همچنان صاف بوده و تنها شل می شود و نحوه پراکندگی به صورت یکنواخت در کل بدن صورت می گیرد و همچنین هیچگونه دردی را احساس نخواهیم کرد این در صورتی است که در سلولیت شما پوست کاملا ناصاف و اغلب سفت و در نواحی خاص از بدن حضور دارند و با فشار دادن آن ها احساس درد خواهیم داشت.
در اکثر موارد تفاوت جنسیت را در سلولیت شاهد خواهیم بود و در بیشتر موارد زنان هستند که به دلیل رشد هورمونی و عادت ماهیانه و یا در دوران بارداری دچار سلولیت می شوند و آقایان به ندرت دچار سلولیت می گردند و این در صورتی است که چاقی شامل مردان و زنان است و تفاوتی ندارد.
یکی دیگر از تفاوت های بزرگ چاقی و سلولیت نحوه به وجود آمدن آن هاست بدین صورت که چاقی در اثر افزایش حجم بافت چربی شکل می گیرد ولی سلولیت اغلب با تجمع مواد سمی به وحود می آید.

سلولیت چگونه درمان می شود ؟

راه های مختلفی برای پیش گیری و درمان سلولیت وجود دارد که به آن ها اشاره خواهیم داشت.

رژیم غذایی مناسب

یکی از مهمترین عواملی که در درجه اول باید به آن توجه کنیم تغییر در رژیم غذایی است تا از روند ایجاد سلولیت جلوگیری کنیم به این ترتیب که تلاش شود از غذاهای مملوء از پروتئین استفاده شده و مصرف نمک را تا جایی که ممکن است کاهش دهیم و همچنین توصیه می شود از خوردن سس، چیپس، شکلات، مواد گوشتی مانند سوسیس و کالباس و مخصوصا نوشابه و نوشیدنی های گازدار پرهیز شود.

دفع به موقع مواد سمی بدن

به طور کلی چهار دستگاه بدن کلیه، روده، پوست و دستگاه تنفسی وظیفه دفع مواد سمی بدن را دارا هستند که باید تلاش شود تا در روند درمان سلولیت با به کار انداختن هر چه بیشتر آن ها در درمان سلولیت موفق تر عمل کنیم.
در مورد کلیه ها تنها عاملی که می تواند روند فعالیت آن ها افزایش دهد خوردن مایعات بیشتر است مانند آب می باشد. روده نیز یکی دیگر از عضوهای دفع سموم است که در حالت عادی وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد ولی توصیه می شود افراد که دارای بیماری های روده مانند یبوست هستند آن را درمان کنند.

تفس هوای آلوده و عدم اکسیژن رسانی صحیح به دستگاه تنفسی در دفع سموم اختلال ایجاد می کند پس تلاش کنید از اکسیژن سالم بهره ببربد. ور در آخر هم تلاش کنید از پوست خود به خوبی نگهداری کنید و منافذ آن را باز نگه دارید تا تعریق بدن به خوبی صورت گیرد.

ورزش های مناسب سلولیت

تلاش کنید با انجام ورزش هایی همچون یوگا و حرکات کششی که سبب افزایش جریان خون می گردند به درمان سلولیت کمک کنید.

دستگاه های پزشکی

امروزه تکنولوژی های متعدد و متفاوتی در زمینه درمان چاقی و سلولیت به بازار عرضه شده اند که هر کدام نتایج متفاوتی را در بر داشته اند با این حال سعی داریم تا 3 نمونه از بهترین تکنولوژی های حال حاضر به شما معرفی کنیم.

دستگاه آر اف (RF) : دستگاه آر اف با ایجاد امواج رادیو فرکوئنسی سبب ایجاد گرما در بافت چربی شده و جریان خون را افزایش می دهد و سبب تحلیل بافت چربی می شودو توصیه می شود از دستگاهی استفاده کنید که آر اف را به همراه وکیوم ماساژ انجام دهد تا تاثیر دو چندان بگیرید.

دستگاه کویتیشن (Cavitation) : دستگاه کویتیشن با ارسال امواج فراصوت در بافت چربی و ایجاد لرزش سبب شکسته شدن بافت چربی و تجزیه آن می گردد که از طریق جریان خون و کبد دفع خواهد شد. توصیه می گردد تکنولوژی آر اف وکیوم ماساژ و کویتیشن را در با هم و در چند جلسه انجام دهید تا نتیجه درستی بگیرید به همین دلیل میتوانید از دستگاه لاغری آر آف وکیوم کویتیشن الینا شیپ استفاده کنید که دارای تمامی موارد بالا می باشد.

دستگاه کربوکسی تراپی (Carboxy Therpy) : دستگاه کربوکسی تراپی با تزریق گاز دی اکسید کربن در بافت چربی سبب شکسته شدن بافت چربی و همچنین افزایش گردش خون در آن ناحیه می گردد و به بهبود سلولیت کمک بسیاری خواهد کرد.