نحوه نگهداری از پوست خشک

سلامت پوست

شستشوی صورت قبل از خواب

مهم نیست پوست شما چه میزان خشک است شستشوی صورت و پاکسازی آن در شب و قبل از خواب ضروری است. وجود آلودگی هایی که در طول روز مانند گردو غبار ، روغن ها ، باکتری ها و … بر روی پوست شما می نشیند و همچنین مواد آرایشی و کرم هایی که برخی افراد استفاده می کنند درصد بالایی از پوست شما رو بسته و حتی ممکن است باعث ایجاد التهاب پوست گردد. در نتیجه توصیه می گردد پوست صورت خود را به آرامی شستشو دهید .

سلامت پوست

مواد پاک کننده صابونی و یا غیر صابونی ؟

استفاده از مواد پاک کننده صابونی به علت وجود مواد شوینده خشک در صابن روغن های مرطوب کننده طبیعی پوست شما را از بین می برد و این خود سبب خشک تر شدن و حتی تحریک و التهاب پوست خشک شما می گردد . پاک کننده های غیر صابونی که دارای نرم کننده و مرطوب کننده هستند به نرمی پوست شما کمک خواهند کرد.

سلامت پوست

چه مواردی برای انتخاب پاک کننده برای پوست خشک باید در نظر داشت ؟

اگر شما دارای پوست خشک هستید حتما قبل از پاک کننده های ملایم همراه با مرطوب کننده استفاده کنید. پوست شما بعد از شستشو باید نرم و صاف باشد اگر بعد از استفاده از پاک کننده خو پوست شما خشک بود سعی کنید پاک کننده خود را عوض کنید و همچنین از پاک کننده هایی که حاوی اسید سالیسیلیک SALICYLIC و اسید گلیکولیک GOLYCOLIC اجتناب کنید.

سلامت پوست

آب و پوست خشک

دوش گرفتن و شستشو پوست شما را مرطوب می کند ولی باید توجه داشت که سبب از بین رفتن روغن های طبیعی پوست شما می گردد. آب با دمای بالاتر رود نابودی روغن های پوست شما را به تسریع می اندازد ، پس سعی کنید برایی شستشوی پوست خشک خود از آب ولرم استفاده کنید و همچنین زمان دوش گرفتن خود را پایین تر بیاورید.

سلامت پوست

منع اسکراب و لایه برداری پوست خشک

خبر خوب !! اگر دارای پوستی خشک هستید دیگر نیازی به خرید اسکرابر های گران قیمت و لایه برداری پوست نیست ، چرا که مالش و لایه برداری پوست خشک سبب تحریک پوست می گرددو حتی توصیه می گردد از وسایل شستشو کننده نرم و پنبه ای استفاده کنید.

سلامت پوست

استفاده از ابزار شستشوی نرم برای پوست های خشک

برای شستشوی صورت پوسته ای خشک مواد شوینده را بین انگشتان دو دست خود تقسیم نموده و به آرامی به صورت دایره ای شکل بر روی پوست خود حرکت دهید . دقت داشته باشید این کار را به آرامی و در حد معمول انجام دهید.

سلامت پوست

از اصطحکاک پوست خشک خود جلوگیری کنید

هنگام شستشو و خشک کردن پوست خود از اصطحکک زیاد جلوگیری کنید و سعی کنید صورت خود را توسط حوله نرم خشک کرده و همچنین از کشیدن حوله روی پوست جلوگیری کنید و با گذاشتن و برداشتن حولی روی پوست خود صورت خود را خشک کنید.

سلامت پوست

استفاده از اسکراب با آنزیم های ملایم

همانطور که گفته شد اسکراب پوست های خشک سبب تحریک پوست می گردد ولی چنانچه نمیاز به لایه برداری جهت برطرف کردن پوست های مرده و یا لک های پوستی شدید سعی کنید از اسکرابرهایی که دارای آنزیم های ملایم هستند مانند آنزیم برنج استفاده کنید و از اسکرابر هایی که میوه ای هستند خودداری نمایید.

سلامت پوست

مرطوب کننده ها

اشتباه نکنید مرطوب کننده ها رطوبت پوست شما را افزایش نمی دهند !! بلکه باعث تاخیر در روند تبخیر رطوبت پوست شما می گردند. سعی کنید در طول روز 2 الی 3 بار از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

سلامت پوست

چه نوع مرطوب کننده هایی خوب هستند ؟

کرم ها و روغن ها تاثیر بیشتری از لوسیون برای پوست های خشک دارند . وجود گلیسیرین و پروپیلن گلیسول در کرم ها آب را به سطح خارجی پوست می رساند و موادی مانند PETROLATUM روغن های معدنی ، لانولین LANOLIN یک لایه رطوبت را در سطح پوست نگه می دارد. سعی کنیدذ از خرید مرطوب کننده هایی که حاوی مواد معطر و موادی چون رتینول RETINOL هستند که سبب حساسیت و خشکی پوست می شوند خودداری نمایید . قبل از خرید مرطوب کننده ابتدا مقداری از کرم را روی ساعد خود امتحان کنید و اطمینان حاصل کنید که کرم سبب سوزش ، خارش پوست شما نمی گردد.