مراحل رشد مو در انسان با نظم و الگوی مرتبی صورت می پذیرد که برای درک بهتر این مراحل آن را به سه بخش آناژن (Anagen)، کاتاژن (Catagen) و تلوژن (Telogen) دسته بندی کرده اند. هر یک تار انسان در دوره حیات خود سه مرحاه فوق را طی خواهد کرد که به بررسی آن ها می پردازیم :

مرحله آناژن (Anagen)

مرحله آناژن که مرحله رشد نیز نامیده می شود مرحله فعال و کاملترین مرحله رشد مو را گویند، به این منظور که رشد مو فقط در این مرحله صورت می گیرد. در فاز آناژن سلول ها در پاپیلا و یا همان جوانه مو به سرعت در حال تقسیم شدن هستند و سبب رشد می شوند که شفت و یل همان تار موی قدیمی را به بیرون هل داده و جایگزین موی قدیمی می گردد و ساقه موی جدید نمایان می گردد.

مدت زمان آناژن بین انسان ها متفاوت بوده و از 2 تا 8 سال متغیر است و همین تفاوت زمانی آناژن در انسان ها میزان بلندی و کوتاهی رشد موها را تعیین می کند، افرادی که آناژن طولانی تری دارند موهای بلندتری داشته و افرادی که آناژن کوتاهتری دارند موهای کوتاه تری خواهند داشت و همچنین در نظر داشته باشید که عمر مو نیز به همین زمان آناژن بستگی دارد. موی طبیعی در فاز آناژن به طور معمول در سال حدود یک سانتی متر رشد خواهد داشت.
فاز آناژن تنها مرحله رشد مو می باشد که باید در آن رفع موهای زاید توسط دستگاه لیزر موهای زاید صورت گیرد چرا که در این حالت فولیکول مو در کاملترین حالت خود قرار داشته و نور لیزر توسط ملانین به عنوان واسط تمام گرما را جذب و به فولیکول انتقال داده و سبب تخریب فولیکول می گردد.

آناژن

مرحله کاتاژن (Catagen)

مرحله کاتاژن که مرحله میانی نیز نامیده می شود یه فاز موقتی بوده و در آن رشد مو متوقف می گردد و مو خود را برای افتادن آماده می کند. علت این اتفاق جدا شدن پیاز مو از جریان خون رسانی به آن منطقه می باشد و سبب تحلیل رفتن و در نتیجه از بین رفتن پیاز مو می گردد و ما فقط شاهد ساقه مو خواهیم بود.
در کل می توان گفت حدود 3 درصد موها در بدن در این فاز قرار دارند که این مرحله در حدود 2 تا 3 هفته به طول می انجامد.

کاتاژن

مرحله تلوژن (Telogen)

در این فاز مو شروع به افتادن می کند که در اصطلاح به فاز استراحت رشد مو گویند. در این مرحله فولیکول مو در حال استراحت است و با بیرون رفتن مو ماده سفید رنگ ، سفت و خشکی در ریشه مو به وجود می آید و موهای قدیمی به طور طبیعی و یا در حال شستشو مو و شانه کردن می ریزند و این مقدار حدود 30 تا 100 تار مو در روز می باشند. حدود 6 تا 8 درصد موها در فاز تلوژن هستند و به طور تقریبی این فاز حدود 2 تا 4 ماه به طول می انجامد که بین نواحی مختلف بدن متغیر است به عنوان مثال برای موهای سر حدود 100 روز و برای موهای مژه و ابرو طولانی تر است.
در ادامه مرحاه تلوژن فولیکول مو وارد فاز آناژن می گردد تا این چرخه کامل گردد، پاپیلا و پایه فولیکول به هم متصل شده و مواد مغذی توسط جریان خون رسانده می شود و رشد مو آغاز می گردد. در این مرحله موهایی که هنوز نیوفتاده اند توسط موهای جدید به بیرون رانده شده و خواهند ریخت. باید بدانید با افزایش سن میزان موهایی که در فاز تلوژن هستند افزایش یافته و فاز آناژن کمتر می شود و موها کمتر و نازک تر می گردند.

تلوژن

جدول زمان بندی رشد مو
ناحیه بدنآناژن (ماه)تلوژن (ماه)مجموع (ماه)
پشت3-63-66-12
ران3-63-66-12
بازو1-23-54-7
ساق4-53-47-9
زیر بغل3-42-35-7
پشت لب3-41-24-6
بیکینی2-33-45-7