• آیا لیزر در دوران بارداری خطرناک است ؟
  • آیا لیزر در دوران شیردهی خطرناک است ؟
  • آیا لیزر در دوران تخمک گذاری خطرناک است ؟

این سوالات که بارها از متخصصین و پزشکان پرسیده می شود و ممکن از گاها جواب های متفاوتی را شنیده باشید. در درجه اول باید بدانید که لیزر ها و امواج آن ها دارای خصوصیات یکسانی نیستند و نه تنها دارای عمق نفوذ متفاوتی هستند بلکه تاثیر متفاوتی هم دارند.

آیا لیزر موهای زاید در دوران بارداری خطرناک است ؟

در علوم تجهیزات پزشکی امواج اشعه ایکس، امواج رادیویی و همچنین اشعه های یونیزان قابلیت نفوذ در تمامی نقاط بدن را دارند و می توانند به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی سلامتی تاثیرگذار باشند و در دوران بارداری و شیردهی مادران خطرناک هستند و اما لیزر هایی مانند دستگاه لیزر موهای زاید که بر پایه پالس های نوری هستند بر خلاف امواج ذکر شده دارای عمق نفوذ بسیار کمی هستند و تنها تا لایه دوم پوست که درم نامیده می شود قابلیت نفوذ پذیری دارند و این به این معنی است که به طور مستقیم لیزر موهای زاید در دوران بارداری و شیردهی تاثیری بر روری بدن مادران نخواهد داشت اما اینجا سوال پیش خواهد آمد که آیا لیزر به طور غیر مستقیم خطری مادر و نوزاد را تهدید می کند ؟

در جواب این سوال باید گفت بله امکان دارد.

در درجه اول باید این موضوع را در نظر داشت که انجام لیزر در دوران شیردهی مادر ممکن است موجب نگرانی و ایجاد استرس در مادر شده و در شیردهی تاثیر گذاشته شود و همچنین در دوران بارداری نیز این استرس ناشی لیزر و درد های احتمالی لیزر پوست امکان به تعویق افتادن زمان زایمان خواهد شد.

یکی از دلایلی دیگری که گفته می شود در دوران بارداری از لیزر موهای زاید پرهیز شود به دلیل استفاده از شیوه الکترولیز گالوانیک در بسیاری از دستگاه ها می باشد و به دلیل این که مایع آمنیوتیک به عنوان هادی الکتریسیته عمل می‌کند ممکن است امواج را به جنین انتقال دهد.

 

آیا لیزر در دوران شیردهی خطرناک است ؟

 

یکی از سوالاتی که پیش می آید این است که لیزر در نقاطی از بدن که از نوزاد فاصله دارند مانند صورت و یا دست باز هم ممکن است مشکلی ایجاد کند ؟

به طور قطع به طور مستقیم تاثیر نخواهد داشت و ممکن است برای شما هم سوال ایجاد کند ولی ممکن است سبب تاثیر بر عضو های دیگر شود به عنوان مثال در دوران بارداری پوست بسیار حساس خواهد بود و ممکن است هنگام لیزر دچار سوزش و یا درد شود.

کلام آخر

توجه داشته باشید که درست است ناکنون گزارشی مبنی بر صدمات ناشی از لیزر به مادران باردار و یا در دوران شیردهی ارائه نشده است ولی به این معنی نخواهد بود که اتفاقی هم نخواهد افتاد در نتیجه توصیه می شود در دوران اقدام به بارداری و حین بارداری و در حتی تا مدتی بعد از زایمان تا زمانی که شرایط هورمون ها به حالت عادی برگردند از اقدام به درمان توسط لیزر خوددرای نمایید.