آکنه چیست ؟

بیماری آکنه که با واژه انگلیسی Acne Vulgaris در جهان معرفی می شود و در ایران نیز با نام جوش صورت و بدن شناخته شده است یکی از رایج ترین بیماری های پوستی به خصوص در سنین بلوغ و نوجوانی است که باعث ظاهری ناخوشایند و رنجش در افراد می گردد.
دلایل مختلفی باعث ایجاد این عارضه پوستی در افراد می گردد ولی قبل از آنکه به علل بروز آکنه بپردازیم بهتر است به طور خلاصه با انواع آن آشنا شویم.
به طور کلی برای درک بهتر آکنه را به دو دسته آکنه های غیرالتهابی و آکنه های التهابی تقسیم بندی می کنیم.

آکنه های غیر التهابی

حتما با اصطلاح رایج جوش های سرسیاه و سرسفید قبلا آشنا شده اید یا به گوش شما خورده است، بله جوش های سرسفید و سیاه از گونه های آکنه های غیر التهابی هستند. همانطور که از اسم آکنه غیر التهابی پیداست این دسته از آکنه ها علائم درد و سوزش ندارد و به طور معمول سبب تورم شدید پوستی نمی گردند و روش درمان ساده تری را در بر خواهد داشت.

جوش های سرسفید : از نشانه های بارز جوش های سرسفید وجود زائده کوچک با نوک سفید رنگ به همراه یک هاله قرمز رنگ می باشد. این جوش ها اصولا التهابی را به همراه ندارند. در اصلاح پزشکی نیز از این جوش ها به عنوان جوش سرسیاه سربسته یاد می شود.

جوش های سرسیاه : جوش های سرسیاه در واقع همان جوش های سرسفید هستند که سرباز کرده و در معرض هوا قرار گرفته اند نوک سفید رنگ آن خشک تر شده و سیاه رنگ شده اند و دیگر از هاله قرمز رنگ خبری نیست.

آکنه های التهابی

آکنه های التهابی از جمله جوش هایی هستند که شدیدتر از آکنه های غیرالتهابی هستند و نشانه ایی چون ضایعه پوستی ، درد، التهاب و ورم را به همراه دارد. همچنین یکی از مشکلات بزرگ این نوع آکنه ها بر جای گذاشتن جای خود بر روی پوست هست که درمانی جداگانه نیاز دارد. از آکنه های التهابی می توان به سفت دانه ها (پاپول)، جوش های چرکی (جوشدانه)، گرهک (ندول ها) و کیست ها اشاره کرد.

سفت دانه ها (پاپول) : از نشانه های این آکنه می توان به این نکات اشاره نمود : زیرپوستی ، سفت ، صورتی رنگ، دارای التهاب دراطراف آکنه، نوک آن قابل مشاهده نیست.

جوش های چرکی (جوشدانه) : دارای برآمدگی بزرگ ، دارای مرکز سفید و یا زردرنگ که با چرک پر شده، دارای التهاب قرمز رنگ در اطراف آن .

گرهک (ندول) : بسیار دردناک ، تودره بزرگ و ملتهب ، مانند آکنه های قبلی دارای نوک نمی باشند، در عمق پوست هستند.

کیست : توده های بسیار بزرگ ، نرم، بسیار دردناک ، به رنگ قرمر و سفید، قرارگیری در عمق پوست.

 

آکنه

 

علل بروز آکنه در قسمت های مختلف بدن

وجود آکنه در نواحی مختلف بدن امکانپذیر است و دیدن آن ها تعجبی نخواهد داشت ولی باید این را در نظر داشت که علل بروز آن ها در هر ناحیه یکسان نخواهد بود و باید به بررسی دقیق آن پرداخت و مشکل آن را برطرف نمود.

  • آکنه در ناحیه گردن : وجود جوش در این ناحیه نشان دهنده بیماری ویروسی و وجود باکتری در دیگر نقاط بدنتان می باشد که در حال مبارزه می باشد. توصیه می گردد به پزشک مراجعه کنید.
  • آکنه در نواحی اطراف چشم : نشان دهنده اختلال در کبد به علت مصرف زیاد شکلات و مواد چرب و الکل.
  • آکنه بر روی نواحی گوش ها : نشان دهنده اختلال در کلیه ها.
  • آکنه بر روی چانه : نشانه دهنده وجود استرس زیاد در شخص.
  • آکنه بر روی بینی : نشان دهنده عدم رعایت رژیم غذایی سالم و وجود سوءهاضمه.
  • آکنه بر روی پیشانی : نشان دهنده مصرف مواد غذایی پرچرب و وجود خواب نا منظم در اشخاص.
  • آکنه بر روی لب : نشان دهنده عدم تعادل هورمونی.
  • آکنه بر روی گونه چپ : نشان دهنده مصرف بالای لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر و … و یا امکان وجود مشکلات ریوی در شخص است.
  • آکنه بر روی گونه راست : نشان دهنده وجود استرس و ترس بالا در شخص.

روش درمانآکنه

نحوه درمان آکنه ها

برای درمان و بهبود آکنه ها روش های خانگی و پزشکی موثری وجود دارد . برای درمان آکنه های خفیف و ملایم استفاده از ژل های شستشو، مرطوب کننده و برخی کرم ها کمک خواهد کرد و همچنین توصیه می شود صورت با آب ولرم و با صابون روزانه 2 بار شسته شود و همچنین تغییری در رژیم غذایی و همچنین سبک زندگی در جهت کاهش میزان استرس و حساسیت داده شود.

نکته قابل توجه برای افرادی که دارای آکنه های متوسط و یا شدید هستند که روش های خانگی تنها راه درمان آنها نیست بلکه باید به به پزشک مراجعه کرده و از مراقبت های پزشکی بهره ببرند.

چه عواملی سبب تشدید بروز آکنه ها می گردد ؟

عوامل گوناگونی سبب تشدید آکنه ها خواهند شد که باید به آن ها اهمیت داد . مشکلات هورمونی یکی از عوامل موثر هستند که در دوران سنین بلوغ و یا در دوران بارداری اتفاق می افتد. یکی دیگر از عوامل موثر مصرف برخی از دارو هایی که حاوی مواد لیتیم ، آندروژون و یا کورتیکواستروئید هستند .
رژیم غذایی مناسب یکی دلایل رایج در بروز آکنه می باشد به علت مصرف بالای لبنیات و کربوهیدرات ها و … .
استرس بالا و فشار های عصبی و همچنین ترس زیاد در افراد نیز یکی دیگر از دلایل می باشد.

نحوه از بین بردن جای جوش و آکنه

در برخی موارد به خصوص افرادی که دارای آکنه های شدید و التهابی هستند به علت شدت آکنه بعد از درمان بر روی پوست از خود اثر بر جای می گذارند که برای برطرف کردن آن نیاز به روش درمانی است.
درمان های خانگی و گیاهی متعددی در این زمینه مطرح شده است و با اینکع روند درمانی کندی دارند ولی موثر هستند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

استفاده از آبلیمو، جوش شیرین، عسل، آب سیب زمینی، آب خیار، آلوئه ورا، زردجوبه ، گلیسیرین و … به عنوان پماد و ماسک بر روی صورت از روش های خانگی می باشد.

استفاده از دستگاه اس اچ آر و ایلایت که از فیلتر های مناسب ایلایت جهت درمان جای جوش و آکنه استفاده می شود روند درمان سریع تری خواهد داشت و همچنین استفاده از دستگاه میکرودرم به عنوان لایه بردار نیز یکی از روش های موثر خواهد بود.